Gratis internet och fasta tågpriser kan öka tågresandet

I en framtidsspaning om hur resandet kommer att förändras så utmärker sig tåget markant jämfört med bil, flyg och buss. Mer än en tredjedel tror att deras tågresande kommer att öka under de närmaste två åren. Det visar WSPs studie ”Fem sanningar om framtidens tågresande Stockholm-Göteborg” som publiceras i dag.

I WSPs rapportserie om den svenska järnvägen har turen nu kommit till resenärerna. Boende i Stockholms län och Västra Götaland har tillfrågats om vilka faktorer som är avgörande för framtidens tågresande. Mer än en tredjedel uppger att de tror att deras tågresande kommer att öka och att de tre främsta anledningarna till varför man väljer tåget istället för buss, bil och flyg är att det är smidigt att åka från centrum till centrum, kort restid och möjlighet till vila och återhämtning.

- Men de mest utmärkande faktorerna för att få tågresandet att öka är väl fungerande och gratis internet samt fasta biljettpriser. För tjänsteresor skulle tågresandet öka om det fanns möjlighet att boka liggfåtöljer i vilovagn första klass, säger Lotta Schmidt, trafikanalytiker på WSP som ansvarat för studien.

För att få nöjdare tågresenärer uppges faktorer som väl fungerande och gratis internet, möjlighet att stiga ombord på tåget så snart det är framkört, digitala skyltar/tv-skärmar med trafikinformation samt möjlighet att boka ”barnkupé”.

Resultat från studien kommer att presenteras på mässan Nordic Rail:
Tisdag 8 oktober kl. 15.45. ”Hur blir framtidens tågtrafik – om resenären får välja” av  Susanne Nielsen Skovgaard och Lotta Schmidt.
Torsdag 10 oktober kl. 9.45.  ”Maximera resglädjen hos våra tågresenärer – de bästa knepen” ” av Susanne Nielsen Skovgaard och Lotta Schmidt.

”Fem sanningar om framtidens tågresande Stockholm-Göteborg” är del tre i en nulägesanalys av det svenska järnvägssystemet som gjorts av konsultbolaget WSP. Den bygger på en undersökning med cirka 300 boende i Stockholms län och Västra Götaland som någon gång åkt tåg mellan Stockholm-Göteborg under de senaste tre åren. Undersökningen har fokuserat på andra faktorer än renlighet, trafikinformation och punktlighet.

Den första delen i rapportserien, ”Järnvägsinvesteringar i Sverige – en historisk och internationell jämförelse”, presenterades 27 juni 2013. Delrapport två, ”Fem sanningar om den svenska järnvägen”, publicerades 30 augusti 2013. Båda kan laddas ned på http://www.wspgroup.com/sv/WSP-Sverige/I-fokus/Leve_Hjarnvagen/

Ring oss 010-722 50 00