Invigning av nytt WSP-kontor i Göteborg

Närmare 300 gäster kom till invigningen av WSPs nya klimatsmarta kontor i Göteborg. Gästerna bjöds på seminarier kopplade till framtidens hållbara Göteborg, paneldebatt om Göteborgs utveckling samt en modevisning.

Mellan nya och gamla Ullevi ligger WSPs nya kontor i Göteborg. I de fräscha lokalerna samsas konsulter från WSPs samtliga affärsområden. Det nya kontoret är inte bara en ny arbetsplats, utan ett viktigt steg i WSPs strävan att minska företagets egen klimatpåverkan.

Det centrala läget gör det enklare att åka kollektivt eller att cykla till arbetet, vilket kommer att förändra medarbetarnas resvanor. Den nya kontorsbyggnaden är en GreenBuilding-fastighet, miljöklassificerad för nivå Very Good enligt det internationella miljöklassificeringssystemet BREEAM. WSP beräknar att utsläppen av växthusgaser från verksamheten i Göteborg kommer minska med 25 % efter flytten.

Till invigningen kom närmare 300 kunder från Göteborg med omnejd. Gästerna fick möjlighet att delta i seminarier i en rad skilda ämnen kopplade till framtidens Göteborg. Bland annat diskuterades solvärmens roll i våra fjärrvärmenät, hur man kan hantera transporten av varor i våra städer och hur man med hjälp av BIM underlättar samordning av samhällsbyggnadsprojekt i Göteborg.

Paneldebatt

Under rubriken ”Utmaningar och möjligheter för framtidens Göteborg” samtalade Johan Trouvé från Västsvenska Handelskammaren, Lars Bertil Ekman direktör på Stadsledningskontoret och samordnare av Västsvenska paketet samt Rikard Appelgren VD för WSP Sverige.

Eftermiddagen avslutades med en modevisning med alla de kreationer som tagits fram i samband med WSPs kampanj Designing Future Cities.