MAX IV först i Sverige med BREEAM-SE – och bland de bästa i världen

Som första projekt i Sverige har kontorsbyggnaden på forskningsanläggningen MAX IV fått design stage-certifikat i BREEAM-SE. Projektet har fått högsta betyget Outstanding, vilket färre än 2 procent av alla certifierade projekt uppnår. Miljöcertifieringen har genomförts i samarbete mellan WSP, uppdragsgivaren Fastighets AB ML 4 och Peab.

Kontorsbyggnaden på det nationella laboratoriet MAX IV i Lund har miljöcertifierats enligt BREEAM-SE, Miljöbyggnad och Greenbuilding och uppnått högsta nivå i samtliga system. Det är WSP i Malmö som tillsammans med Fastighets AB ML4 och Peab har genomfört arbetet med miljöcertifieringen. WSP har i BREEAM-arbetet haft rollerna som Accredited Professional (AP) & Assessor.

– Det har varit en rolig och spännande resa och det känns väldigt skönt att vara i mål med design stage-arbetet. Att vara först i landet och dessutom uppnå Outstanding känns som en dubbelseger. Det ambitiösa miljöarbetet har genomsyrat projektet och miljö- och hållbarhetsfrågorna har fått ett stort utrymme. Detta har lett till innovativa lösningar både inom och utanför byggnaden, säger Bunmi Odubeyi, AP & Miljökoordinator för projektet från WSP.

– Detta är ett mycket viktigt steg på vägen mot att uppnå det slutgiltiga certifikatet och att vi på WSP har bidragit till detta är jag väldigt stolt över, säger Anders Danielsson, Assessor i projektet från WSP.