Svenskt team utvalda att hjälpa Singapore lösa problem i tunnelbanan

Tisdagen den 7/7 var det plötsligt stopp i trafiken i Singapores tunnelbana (MRT), på Nord-Syd och Öst-Väst linjerna. 250 000 personer blev strandade. Kunden Land Transport Authority (LTA) hörde av sig till Parsons Brinckerhoff/WSP’s lokala kontor som in sin tur hörde sig till WSP i Sverige för att be om hjälp en oberoende utredning av orsaken samt för att föreslå åtgärder.

WSP ställde på kort tid upp ett team som åkte ned. Incidenten har extremt hög profil lokalt, där folk inte är vana vid störningar och är helt beroende av att MRT’n fungerar. Första utredningen är nu avslutad.

”Detta är ett strålande exempel på samarbete inom WSP PB-gruppen, där vårt internationella arbete med bl.a. gemensamma anbud har lett till en förståelse lokalt om hur vi kompletterar Singapore inom Rail. Därför ringde de direkt, när deras största kund sökte hjälp.” säger Mats Önner som är ansvarig för teamet och även för utvecklingen av Global Advisory inom Rail.

Följ länkarna nedan så kan du läsa mer: