WSP blir generalkonsult för Nationalmuseum Norr

Nationalmuseum och Jamtli planerar en gemensam museibyggnad, Nationalmuseum Norr, för konstupplevelser i världsklass. Det nya museet kommer att byggas inom Jamtlis museiområde i Östersund. WSP har fått uppdraget att vara generalkonsult för byggnationen som beräknas stå klart vintern 2018.

Bildkälla: Stiftelsen Jamtli

Nationalmuseum i Stockholm är Sveriges största konst- och designmuseum. Jamtli är ett av landets största och välbesökta regionala museer. Särskilt i arbetet att möta publiken har Jamtli haft framgångar med pedagogiska metoder. Tillsammans skapar de en gemensam museibyggnad, Nationalmuseum Norr, som ska tillhandahålla konstupplevelser i världsklass. Det nya museet kommer att byggas inom Jamtlis museiområde i Östersund. Nationalmuseum Norr är ett unikt samarbete mellan stat och region, och även unikt i den nära samverkan som projektet har med näringslivet i Jämtland och Härjedalen.

Som generalkonsult ska WSP tillhandahålla och samordna hela den projekterande konsultgruppen.

- Vi är jätteglada och stolta att få utföra detta projekt som är prestigefyllt både för oss som företag men också för Östersund som ort. Därför är det särskilt roligt att samtliga konsultdiscipliner på kontoret i Östersund inkl. projekteringsledningen, kommer att involveras i arbetet. Och med hjälp av våra kollegor på WSPs övriga norrlandskontor tillhandahåller vi alla projekterande delar, säger Magnus Jonsson, projekteringsledare för uppdraget.

Invigning av Nationalmuseum Norr sker under våren 2018.