WSP förstärker ytterligare inom järnväg

Pelle Wahlgren blir ny chef för WSPs järnvägssektion inom Samhällsbyggnad med ansvar för att vidareutveckla verksamheten både nationellt och internationellt. Pelle har lång erfarenhet inom järnvägsområdet, främst som utvecklare inom kommersiella frågor.

- WSP har imponerande kompetens inom järnväg och jag ser fram emot att få vara med och utveckla WSP järnvägs verksamhet vidare mot att bli en ännu större, bredare, mer komplett och viktigare spelare i branschen. Rollen som teknikkonsult är fasen innan produktionsskedet vilket delvis är nytt för mig och ska bli mycket intressant, säger Pelle Wahlgren.

Pelle har tidigare bland annat arbetat på Bergteamet, en internationell berg- och tunnelentreprenör, Balfour Beatty Rail och ABB Traction/Adtranz, i olika ledande roller med ansvar för utveckla och genomföra järnvägs- och andra infrastrukturprojekt i mångmiljon- och miljardklassen.

- Pelle har en affärsmässig och strategisk spetskompetens som ytterligare kommer att stärka WSPs framgångsrika järnvägssektion. Nu pågår stora järnvägssatsningar både i Sverige och utomlands där WSP har fått många prestigefyllda uppdrag, säger Niklas Sörensen, affärsområdeschef WSP Samhällsbyggnad.

Pelle tillträdde tjänsten på WSP den 1 september.

Om WSP Järnväg:

WSPs erfarenhet inom järnvägsområdet handlar dels om traditionella infrastrukturuppdrag åt Trafikverket, dels uppdrag som gäller människor och resande. Även järnvägens påverkan på samhällen, transporter och logistik. Bland kunderna för järnvägsuppdragen finns förutom Trafikverket också kommuner, industrier och företag.