WSP hjälper Castellum med den första implementeringen av WELL i Norden

WSP har fått uppdraget att samordna certifieringen av Castellums nybyggnadsprojekt i Malmö och Castellums egna lokaler i Stockholm enligt The WELL Building Standard®. WELL är en ny internationell byggstandard som ska främja människors hälsa, välbefinnande och produktivitet i arbetslivet.

– Med hjälp av WSP planerar Castellum att bli det första fastighetsbolaget i Norden att certifiera en byggnad enligt WELL-certifieringen. Vi ser en stark trend inom WELL och ett stort intresse hos många stora byggbolag, säger Eleftherios Zacharakis, som tillsammans med Bunmi Odubeyi är uppdragsansvarig på WSP Byggnadsfysik i Göteborg respektive i Malmö.

I WSPs uppdrag ingår att vara Castellums WELL-samordnare från tidigt skede och säkerställa certifierings- och implementeringsprocessen. WELL utgår från sju koncept som påverkar vår hälsa: luft, vatten, ljus, ljud, kost, motion, komfort och sinne. Castellum kommer att ha ett extra fokus på de fyra sistnämnda för den nya byggnaden i Malmö.

– WELL är ett nytt sätt att sätta människan i centrum och väga in välbefinnande som en faktor i byggnadens design. Människor som är inspirerade och mår bra på arbetsplatsen presterar bättre. Det är helt enkelt ett sätt att kombinera ökad trivsel med ökad effektivitet, menar Filip Elland, hållbarhetschef på Castellum.

Eminent blir namnet på Castellums byggnad i Malmö och den kommer att vara centralt placerad i Hyllie, en av de mest hållbara stadsdelarna i Sverige. Eminent kommer att utöver WELL Guld även certifieras enligt Miljöbyggnad Guld. Byggstart för fastigheten Eminent är beräknad till juni 2017 med inflyttning i januari 2019.