WSP i Umeå flyttar till nya lokaler vid älven

WSP i Umeå har nu skrivit hyreskontrakt med Balticgruppen om nya kontorslokaler vid Östra Strandgatan, i anslutning till Konstnärligt Campus. Lokalerna möter WSPs behov av fler arbetsplatser och en flexibel kontorsmiljö. Inflyttning planeras i slutet av 2018.

Kvarteret Laxen. Bildkälla: Wingårdh

På WSPs kontor i Umeå har 120 medarbetare sin fasta arbetsplats, dessutom har ytterligare ett tjugotal medarbetare tillfälliga arbetsplatser. Man räknar med fortsatt kraftig tillväxt av antal medarbetare. Behovet ökar även för kontorslokaler som är flexibla och samtidigt har kapacitet att samla många människor samtidigt. Därför har man sökt nya lokaler och valde nu den nya kontorsbyggnaden vid älven.

– Vi är mycket nöjda med valet av nya kontorslokaler. Byggnaden har, med sin för Umeå spektakulära utformning, potential att bli ett nytt landmärke för Umeå, säger Hans Heuser, avdelningschef WSP Systems Södra Norrland, och kontorsansvarig för WSPs kontor i Umeå.

Den nya kontorsbyggnaden är ritad av arkitektkontoret Wingårdh, med den välkände arkitekten Gert Wingårdh i spetsen. Byggnaden blir fyra våningar hög. WSP kommer att sitta på det översta våningsplanet och på delar av det näst översta våningsplanet.

– Vi har nu möjligheten att utforma en modern kontorsmiljö som motsvarar våra behov och som känns välkomnande för medarbetare och kunder, säger Hans Heuser.