WSP i vinnande miljöprojekt

Forskningsanläggningen MAX IV vann två utmärkelser vid Sweden Green Building Awards, som delades ut i samband med miljökonferensen SGBC15. MAX IV utsågs till bästa GreenBuilding-projekt, och bästa BREEAM-projekt. WSP har ansvarat för styrningen av miljöfrågorna i projektet.

MAX IV-laboratoriet ligger i Lund och är ett svenskt nationellt laboratorium för kärnfysik, acceleratorfysik och forskning med hjälp av synkrotronljus. Anläggningen har uppnått högsta möjliga nivå i BREEAM-SE och Miljöbyggnad, samt klarat kravnivån för GreenBuilding.

- Vi är väldigt glada och stolta över att vara en del i arbetsteamet som ligger bakom MAX IV. Tack vare tidiga beslut om projektets miljöprofil, kontinuerligt arbete med miljöfrågorna, gott arbetsklimat och ett nära samarbete över hela projektorganisationen har WSP varit med och bidragit till ett miljöprojekt i världsklass för världens bästa synkotronljusanläggning, säger Bunmi Odubeyi, WSP Sverige.

WSP har axlat följande roller kopplat till miljöarbetet i MAX IV:

• Byggherrens (Fastighets AB ML4) Miljökoordinator
  • Totalentreprenören (PEAB) Miljösamordnare
  • BREEAM AP och Miljöbyggnadssamordnare
  • BREEAM-Assessor
  • Energi- och klimatberäkningar för kontorsbyggnad samt start och mottagningsbyggnad.

Sweden Green Building Award har tagits fram av Sweden Green Building Council för att belöna de bästa projekt som certifierats under det gångna året, och för att premiera de orkanisationer och personer som arbetar med hållbart byggande i Sverige.