WSP invald i styrelsen för Sweden Green Building Council

Vid Sweden Green Building Councils föreningsstämma på onsdagen invaldes WSPs CEO Magnus Meyer som ordinarie styrelseledamot och Global Director for Designing Future Cities Agneta Persson som suppleant.

Sweden Green Building Council, SGBC, arbetar för grönt byggande och för att utveckla och påverka miljö- och hållbarhetsarbetet i branschen.

– SGBC har under en kort tid vuxit upp till en viktig och naturlig spelare för hållbarhetsfrågorna i Sverige. WSPs breda kompetens inom hållbarhet genom ett intensivt arbete med inte minst Designing Future Cities, skapar förutsättningar för att vi via styrelsen i SGBC ytterligare ska kunna bidra till dessa viktiga frågor i samhällsutvecklingen, säger Magnus Meyer, VD WSP Sverige AB.

SGBC verkar för en snabbare utveckling av gemensamma certifieringssystem och för att kvalitetssäkra information kring byggnaders miljöprestanda. Inom ramen för detta arbete har bland annat ett certifieringssystem för hållbara stadsdelar tagits fram.

– Det är roligt och känns jättebra att bli invald. Särskilt som det var WSP som initierade projektet med certifieringssystem för hållbara stadsdelar och varit drivande i hela utvecklingen. Därför känns det även logiskt att vi nu är delar av styrelsen, säger Agneta Persson, Global Director for Designing Future Cities på WSP.