WSP sätter ljus på världsrekord

I måndags byggdes världens största modulära tredimensionella fraktal, Kolossen i Frihamnen i Göteborg. WSP Ljusdesign ansvarar för att ljussätta fraktalen. Genom WSPs belysning kommer fraktalens former och konturer lyftas fram och skapa spännande skuggor.

1200 mellanstadieelever från alla stadsdelar i Göteborg har varit med och byggt den över 17 meter höga kolossen, som är världens största modulära tredimensionella fraktal. Med en mix av matematik och ingenjörskonst är Kolossen ett utmärkt exempel på hur barn lär sig mer om vetenskap och forskning genom kreativa och roliga former.

Kolossen i Frihamnen i Göteborg ljussatt av WSP

Foto: Lars-Magnus Olsson, WSP Ljusdesign

Världsrekordet ”Kolossen i Frihamnen” är också startskottet för det som ska hända i Frihamnen de kommande åren. När Göteborg fyller 400 år, 2021, ska där finnas 1 000 bostäder, arbetsplatser och en jubileumspark. Projektet är en del av Vetenskapsfestivalen i samverkan med Göteborgs tio stadsdelsförvaltningar, Fraktalfabriken, Göteborg 2021, Stadsbyggnadskontoret och Älvstranden utveckling AB.

För mer information kontakta::