WSP stärker inom bostadssektorn – förvärvar Byggteknik

WSP förvärvar Byggteknik AB, ett konsultföretag inom byggkonstruktion med fokus på bostadssektorn. Genom förvärvet kompletterar WSP sin starka kompetens inom byggkonstruktion med ökat fokus på bostadssektorn.

Byggteknik AB grundades 1989 och har i årtionden framgångsrikt samarbetat med Sveriges ledande byggföretag. Företaget har 15 medarbetare på två kontor: Tio i Gävle och fem i Stockholm.

Genom förvärvet ökar WSP antalet konsulter inom byggkonstruktion i Gävle från fyra till 14. I Stockholm har WSP ett starkt byggkonstruktionsteam med 75 medarbetare inom industri och fastigheter. Byggtekniks fem medarbetare kompletterar nu med ökat fokus på bostadssektorn. WSPs målsättning är att växa kraftigt inom detta område framöver.

- Vi är mycket nöjda med förvärvet av Byggteknik som är ett välskött och framgångsrikt företag som kompletterar WSP väl. Affären är ett strategiskt viktigt steg i vår målsättning att öka vårt fokus på bostadssektorn, säger Affärsområdeschef Håkan Danielsson.

Kurt Fransson, grundare och VD på Byggteknik, ser försäljningen till WSP som en möjlighet att expandera och utveckla verksamheten.

- Genom samgåendet med WSP får vi tillgång till ett nätverk av kompetenta medarbetare. Det kommer att ge bra utvecklingsmöjligheter för mig och mina medarbetare, säger Kurt Fransson.
Byggtekniks verksamhet kommer att helt integreras med WSP med start i september.