Internationellt introduktionsprogram 2016-17

Varje år får tio nyutexaminerad studenter chansen att delta i WSPs internationella introduktionsprogram. Följ deras upplevelser och insikter under programmet i Sverige och utomlands.

Atlanta, godstrafik och Halloween

17 november, 2016

Det har på varit en intressant tidpunkt att befinna sig i USA, nu när de politiska valkampanjerna varit inne på upploppssträckan och det mycket omtalade presidentvalet har ägt rum. En av mina kollegor beskrev det som ”den mest exceptionella dagen i USA:s historia sedan 9/11”.

MARTAs verkstad och depå i Lindberg, Atlanta.

Ni har säkert följt rapporteringarna från svenska nyheter, och vad som också kan vara intressant att veta är att samtidigt som presidentvalet pågår så röstar även befolkningen runtom i USA om olika regionala skattehöjningar och avgifter som öronmärkt för specifika projekt. I Atlantas fall röstades samtliga dessa skattehöjningar igenom, vilket bedöms inbringa ca 200 miljarder USD under de nästkommande 30 åren. Pengarna ska användas för att både uppgradera nuvarande tåg- och busstrafik samt utbyggnad av systemet. På liknande sätt finansieras många infrastrukturprojekt i USA.

Efter min vecka på Hartsfield-Jackson International Airport har jag spenderat resterande två veckor på WSP PB kontoret i Buckhead, Atlanta tillsammans med Rail and Transit-gruppen. Här fick jag även möjlighet att besöka en av MARTAs (driver tåg- och busstrafiken) depåer och verkstäder. Det är väldigt lärorikt att få besöka en sådan anläggning och att få prata med människorna som jobbar där!

Godstrafiken i USA har en stark position och en av de största aktörerna är Norfolk Southern. Jag fick möjlighet att besöka deras Training Center i McDonough utanför Atlanta, där alla nyanställda tekniker och ingenjörer inom bolaget får genomgå olika typer av järnvägsutbildningar. Bra grej!

I Atlanta finns ett ”Developing Professional Network” för att utveckla unga medarbetare inom bolaget, och jag fick möjlighet att hålla en presentation för dem. Det var roligt att få berätta mer om WSP Sverige och några av de intressanta projekt vi jobbar med. Det var även kul att ”testa” amerikanerna lite och se vad de visste om Sverige, vilket jag gjorde genom ett litet quiz med olika företag och uppfinningar från Sverige. Det är många som känner till exempelvis IKEA, VOLVO och köttbullar, men många som blev förvånade när jag berättade att även Skype, Spotify och Candy Crush kommer från Sverige. Självklart associerar alla oss fortfarande som ”vikingar”, vilket kan vara en av förklaringarna till varför jag fick en vikingahatt med blonda flätor i som present på min födelsedag?!

Självklart firades Halloween ordentligt i Atlanta. Vi hade utklädningstävling, pyntning av cubicles och alla tog med sig varsin maträtt till knytislunchen på kontoret. På kvällen fick jag uppleva ”trick or treat” i en av mina kollegors område på kvällen.

Första dagen på kontoret i Atlanta, och den första personen jag möter är Rail & Transit-kollegan Bill Tengelsen, i full pirat-mundering. I bild är Bill och några andra kollegor som hade klätt ut sig dagen till ära.

Sammanfattningsvis har jag blivit väldigt väl omhändertagen här i Atlanta, och människorna här är fantastiska. Efter mina dryga tre veckor här är det nu dags att vänja sig av med den härliga sommarvärmen (!)- och bege mig mot nordligare breddgrader. Vi hörs då!