Internationellt introduktionsprogram 2016-17

Varje år får tio nyutexaminerad studenter chansen att delta i WSPs internationella introduktionsprogram. Följ deras upplevelser och insikter under programmet i Sverige och utomlands.

Ett annat paradis: att jobba i Indien med hela världen

22 november, 2016

Att befinna sig i ett annat land och kultur är inte alltid så lätt och ofta tar det tid att känna sig bekväm. Men i Indien var allt annorlunda. De två första dagarna var som en lång introduktion, men allt som följde efter har varit en daglig kunskapsöverföring från indiska kollegor där vi kunnat dela alla idéer runt WSP globalt och lokalt.

För tre veckor sen landade jag i New Delhi. Det är en resa som jag, Liene Some, en geoinformationsingenjör och deltagare i WSPs internationella introduktionsprogram, kommer att njuta av under de kommande veckorna. En chaufför med en skylt WSP/Parsons Brinckerhoff väntade mig mitt bland alla människor i ankomsthallen. Klockan var två på morgonen och jag fick en första känsla av att WSP verkligen är ett globalt företag med ett igenkännbart namn.

Nästa dag hälsade Ravi Shenker, gruppchef inom civils och min värd på kontoret, mig välkommen. Den största överraskningen var kontorets planering. I en stor sal sitter 250 ingenjörer tillsammans med avdelningschefer och regionchefer. Förvånande nog känns det varken trångt eller högljutt. Alla gränser kollegor mellan har försvunnit och att fråga om hjälp eller bjuda in på kaffe (indierna föredrar te) är inget problem.

Under de två första dagarna blev jag introducerad för nästan 200 personer och alla började hälsa på mig och fråga om de kunde hjälpa till med någonting som jag behövde. Viktigt att komma ihåg är att på kontoret i Noida ser tidschemat lite annorlunda ut. Alla möten planeras efter lunch, när det är morgon i Sverige, men generellt har de inte lika många möten som vi har i Sverige. Den största fördelen med det var att jag lätt kunde organisera introduktionsmöten med olika grupper på kontoret och när jag hade en fråga eller ett intressant ämne att berätta om kunde vi omedelbart ha en brainstorming på ett mötesrum. En dag tog sig marknadschefen Anish Jain sig tid att presentera hela verksamheten och också GIS-kompatibilitet, bara för mig och helt utan förvarning! Nyheten om min ankomst spreds snabbt och jag blev inbjuden till Taskforcegruppens presentation om kunskapsöverföring i projekt. Då förstod jag hur många ambitiösa och unga talanger WSP har på varje kontinent.

Det här kontoret är rätt plats för att få en känsla av hur internationellt WSP är och se skillnader och likheter mellan de länder som samarbetar med Indien. Tiden här har hjälpt mig att förstå att WSP globalt har många gemensamma utmaningar i vår ambition att effektivisera, automatisera och bibehålla en hög kvalitet. Indien-kontoret har t.ex. egna utvecklare för applikationer och verktyg, det är någonting vi behöver bli bättre på att nyttja och jag kommer prata mer om det i mitt nästa inlägg.