Internationellt introduktionsprogram 2016-17

Varje år får tio nyutexaminerad studenter chansen att delta i WSPs internationella introduktionsprogram. Följ deras upplevelser och insikter under programmet i Sverige och utomlands.

Fikarutiner och vattenledningar i Australien

24 november, 2016

Seth von Dardel heter jag och som en av deltagarna i WSPs Internationella Introduktionsprogram fick jag chansen att resa till Brisbane i sex veckor. Högt tempo, sommar, annorlunda arbetskultur och avslappnade människor och möten har varit stora intryck under mina första fyra veckor här nere.

Jag är här för att lära mig om Asset Management inom VA och ta med mig kunskapen hem till Sverige, jag har aldrig varit mer laddad än nu. Här har man stor kunskap om hur man kan studera rörledningar av olika slag och göra en bedömning av bland annat skick och uppskattad livslängd. Mottagandet har varit fantastiskt och jag har fått chansen att vara med på något sätt i de flesta delar av processen. Från förstudier på kontoret till att mitt i natten ligga under vattenledningar tre meter under marken mitt i en motorväg i Sydney.

Australiensare är mycket vänliga, respektfulla och hjälpsamma och det har varit lätt att komma in i arbetet på kontoret. Jag saknar dock verkligen de svenska fikapauserna och det sociala livet som vi får ut så mycket av på hemmaplan. Här tar man ogärna pauser och lunch äter man helst framför datorn för sig själv. Det märks tydligt i och med att en hel våning där runt 70-80 personer samsas om en enda mikrovågsugn. Man jobbar hårt och det är norm att jobba mycket längre än svenska arbetsdagar.

Men Australiensarna är samtidigt sociala i andra sammanhang där svenskarna nog har mer att lära sig av. Australiensarnas möten och presentationer till exempel är mycket avslappnade och interaktiva med mycket skratt och deltagande från publikens sida. Idag till exempel stod VDn för WSP PB i Australien tillsammans med några andra högt uppsatta och presenterade hur året har gått och vad som hänt och händer i företaget. Istället för att sitta ner och titta på siffror i en power-point stod alla istället i fikarummet i en ring runt de presenterande som skämtade glatt med jämna mellanrum. Vem kunde tro att formella möten faktiskt även kan vara roliga att vara med på? Ett mycket spännande klimat här helt enkelt!