Internationellt introduktionsprogram 2016-17

Varje år får tio nyutexaminerad studenter chansen att delta i WSPs internationella introduktionsprogram. Följ deras upplevelser och insikter under programmet i Sverige och utomlands.

Första veckan i Zürich - en klar succé

6 december, 2016

Det är jag igen, Muaz Alzouby, en av 10 deltagare i WSPs Internationella Introduktionsprogram. Just nu befinner jag mig i Zürich på utlandspraktik hos en av våra samarbetspartner Amberg Engineering (AE).

Efter att jag introducerats för alla på kontoret under min första dag, öppnade jag min mail och såg att jag redan hade fått en kallelse till ett möte på eftermiddagen. Mötet var med Magdalena Stelzer, projektingenjör på AE. Det var ett namn som jag har hört förut eftersom vi både jobbar en hel del med den nya Tunnelbanan i Stockholm (Gula Linjen). Häftig känsla att träffa någon man har jobbat med ett tag men aldrig sett!

På det mötet fick jag en teknisk uppgift som bestod av en byggbarhetsstudie för en tunnel som passerar under en flygplats och ett flertal infrastrukturanläggningar i ett av AEs internationella uppdrag. Under min första vecka gjorde jag den numeriska analysen samt tolkade och diskuterade resultaten. Trots att jag har varit med om likadana uppgifter förut så fick jag lära mig mycket nytt. Speciellt hur de försöker simulera 3D-effekten i en 2D-analys för att få en mer realistisk uppskattning av bergdeformationerna. Dessutom fick jag se hur de modellerade sprickor, med deras egenskaper, i modellen. Jag har passat på att dela med mig av det jag lärt mig till mina kollegor i Sverige i vårt "tips-n-trix möte" via Skype.

Zürichsjön från Utiliberg

Min tredje dag hade jag lunchmöte med Antonia Cornaro och Hanspeter Mueller från Business Development. Under mötet pratade vi om internationella affärer och marknadskulturer som skiljer sig från ett land till annat. Enligt Antonia och Hanspeter så kan det till och med skilja sig mellan olika regioner inom samma land, t.ex. Schweiz som har tre regioner med olika språk. Vi diskuterade också hur affärerna starkt påverkas av personliga aspekter, inte bara teknisk kompetens och pris. Det var intressant att få deras insikter om den svenska marknaden som de känner bra till och jag kan, med glädje, meddela er att de beskriver WSP som ett ”intellektuellt” företag som satsar på en bra och djup relation med kunden.

Min första vecka var minst sagt väldigt givande och lärorik. Att jag var bjuden på en Afterwork med mina nya kollegor och fick lära känna dem bättre var ännu en härlig upplevelse som gjorde veckan till en klar succé!

Vi hörs snart igen!

/Muaz