Internationellt introduktionsprogram 2016-17

Varje år får tio nyutexaminerad studenter chansen att delta i WSPs internationella introduktionsprogram. Följ deras upplevelser och insikter under programmet i Sverige och utomlands.

Min resa avslutas där den började - i New York

12 december, 2016

Tillbaks i New York fick jag möjlighet att hålla en presentation om mina erfarenheter i USA och berätta om WSP Sverige på Manhattankontoret.

Det bjöds på pizza och många var intresserade att få lära sig mer om Sverige och vad vi jobbar med här. Eftersom USA är en sådan stor marknad, tror jag detta är en av de stora anledningarna till att många av deras projekt sker just i USA, och inte så mycket internationellt. Många var därför imponerade av att vi i Sverige arbetar i så många internationella projekt och att vi även samarbetar mer med andra delar av koncernen i våra uppdrag.

WSP PB kontoret i One Penn Plaza på Manhattan är det kontor jag besökt i USA som mest påminner om vårt kontor i Stockholm, både till storlek och utseende.

Jag besökte även Newark-kontoret ett par dagar och fick möjlighet att presentera liknande innehåll för dem där också. Min sista dag på kontoret gick vi ut och åt lunch med ett par kollegor på en tapas-restaurang i närheten.

Lunch sista dagen i Newark tillsammans med (f.v) , Viktoriya  Yanitskaya (Manager-Simulation/Modeling Group),  Paul Mosier (Division Manager-Operations Planning/Simulation--Modeling/Safety/Security och Frank Banko (Manager-Rail Vehicles Division).

Jag kan sammanfatta min vistelse i USA som intressant och lärorik, där jag fått se många olika projekt och träffat många olika människor – vilket sammantaget känns väldigt berikande. Slutligen vill jag passa på att tacka alla som tagit sig tiden att svara på alla mina frågor, fikat med mig på kontoren och arrangerat besök och turer för min skull. Ett extra stort tack till Frank Banko, som är den person som möjliggjorde alla dessa erfarenheter. Jag hoppas att vi i framtiden kommer att hitta nya sätt att samarbeta på mellan våra olika avdelningar och länder, det är jag övertygad om att vi alla och kunderna skulle vinna på. Världen är ju trots allt väldigt liten, och järnvägsbranshen är ännu mindre.

Tack alla läsare för att ni hängt med på min resa genom att läsa bloggen.

Anna