Internationellt introduktionsprogram 2016-17

Varje år får tio nyutexaminerad studenter chansen att delta i WSPs internationella introduktionsprogram. Följ deras upplevelser och insikter under programmet i Sverige och utomlands.

Stämmer "fördomarna" om Schweiz?

19 december, 2016

Vanligtvis försöker jag att inte "stereotypa" ett land eller befolkning. Att stereotyper inte alltid stämmer har jag lärt mig genom åren. Men efter tre veckor i Zürich kan jag med säkerhet säga att ryktena om det Schweiziska folket stämmer. Ni gissade rätt! De är precis lika punktliga som sina tåg och välkända klockor.

”Uberpünktlichkeit” är ett tysk ord som beskriver den schweiziska punktligheten. Deras effektivitet syns på kontoret också. Här är mötena färre än i Sverige och mycket av det vi tar upp på våra möten sägs under kaffepausen istället (inte konstigt att de tycker att vi har för många möten i Sverige!). Lunchen exempelvis äts kl 12.00 och de som vill äta i en närliggande restaurang möts kl. 12.00 vid porten. Detta innebär inte bara att alla redan har gått vid 12.01 utan även att alla vid 11.58 sitter vid sina datorer och jobbar. Att Schweiz i en folkomröstning 2012 röstade nej till flera semesterdagar visar vilken betydelse arbetstiden har. Schweiz är det land som rankats högst i innovationsindex 2016 (med Sverige på andra plats) och är även rankat som det mest effektiva landet i världen (minst mängd olja för att producera 1M $ GDP) vilket visar att det lönar sig. I Sverige däremot verkar ”att må bra”-frågan ta allt plats i diskussionerna jämfört med produktiviteten. Detta speglar sig i kortare arbetsdagar och flera semesterdagar bland annat.

Kollokvium

Under den andra veckan fick jag ett mail som skickats till hela företaget och strax innan jag hann översätta det från tyska kom min kollega Marcel och förklarade att det var en inbjudan till AE:s Colloquium. Ett evenemang som äger rum varannan månad där två medarbetare delar med sig av sina erfarenheter från de projekt de jobbar med. Tur nog för mig så var det första föredraget på engelska och handlade om numeriska beräkningar. Föredraget följdes av en diskussion om det viktiga ämnet geoteknik. Chefen för AE avslutade diskussionen med att konstatera att oavsett hur bra beräkningen är så kommer resultaten vara helt missledande om man inte använder korrekta parametrar som beskriver berget eller jorden. Eller som hans lärare i skolan brukade säga "Your calculations are right - but the tunnel is collapsing!". Efter den intressanta diskussionen bjöds det på pizza och drinkar i en trevlig stämmning.

Tillbaks till fördomar och stereotyper - har ni också hört att schweizarna är kända för sin ost och choklad? Det är helt rätt! När jag första gången stod framför en ostkiosk på en morgonmarknad i Zürich tog det ett tag innan jag kunde välja bland de ändlösa sorterna - de flesta hade jag aldrig sett tidigare. Min blick var inte mycket annorlunda än ett barns blick framför en färgglad och gigantisk godiskiosk!

Jag har mer att berätta från min vistelse i Zürich, Vi hörs igen snart!

/Muaz