Internationellt introduktionsprogram 2016-17

Varje år får tio nyutexaminerad studenter chansen att delta i WSPs internationella introduktionsprogram. Följ deras upplevelser och insikter under programmet i Sverige och utomlands.

Starten på ett äventyr – marathonmöten och en ny kontorstradition

27 oktober, 2016

Det är jag som är Anna Allert, en renoverings- och inredningstokig civilingenjör som älskar att resa, upptäcka spännande platser och att möta nya människor. Jag är en av deltagarna i WSP Samhällsbyggnads Internationella Introduktionsprogram 2016 och just nu befinner jag mig på en sex veckors lång utlandspraktik i USA.

I Sverige arbetar jag på den nystartade avdelningen Rail Advisory i Stockholm, och vi strävar kort och gott efter att öka järnvägens konkurrenskraft! Det är ett jättespännande arbete och vi växer snabbt. Jag jobbar med ett väldigt härligt gäng som kan järnvägsbranchen utan och innan. Nu ska vi ta oss an den svenska marknaden med vårt handplockade team, och jag har blivit utsänd till USA för att lära av våra kollegor på andar sidan Atlanten, knyta kontakter för framtida samarbete och för att berätta om WSP Sverige och Rail Advisory.

Jag spenderade mina första dagar i New York på WSPs kontor ute i Newark, eftersom det är där den största gruppen inom Transit & Rail sitter. På 18:e våningen i 2 Gateway Center ligger kontoret, som är väldigt stort till ytan men annorlunda uppbyggt än våra kontor i Sverige. Alla chefer sitter i väldigt stora kontor längs med fönstren, och medarbetarna arbetar i ”cubicles”. Och när jag säger cubicles så menar jag inte någon liten skärmvägg som vi har i Sverige – utan väggarna är säkert 2 meter höga, så varje cubicle blir som ett eget litet rum, i rummet! Intressant.

Min första dag bestod av ett kundmöte med New York City Transit, de som sköter all kollektivtrafik i New York City. Mötet pågick i över 7 timmar, så det kallar jag ett riktigt marthonmöte (!) Fikarasterna lyste med sin frånvaro och en kort lunchrast och ett par timmars möte senare var jag fullmatad med information kring hur WSP PB arbetar med tekniska inspektioner och kvalitetskontroller. Det som är unikt med detta projekt är att det läggs ett stort fokus på validering och fysiska kvalitetstester av det inköpta materialet, vilket besparar kunden enorma problem senare under drift och underhållsfasen. Ett mycket spännande projekt helt enkelt.

När jag åt lunch med Frank Banko, som är chef över den nationella fordons- och facilitetsdivisionen, i veckan så kom vi in på det här med hur tokiga vi svenskar är i våra fikaraster. Jag berättade helt enkelt som det var, att nästan alla i Sverige fikar tillsammans med sina kollegor och chefer två gånger om dagen. Detta var något helt NYTT för Frank, men han tyckte att det lät som en så bra idé att han på eftermiddagen kallade in både mig och kontorsassistenten Mary på en första gemensam fika på Newark-kontoret. Vi hade en jättetrevlig stund och efteråt konstaterade de båda att detta aldrig hade hänt förut hos dem, men att de nu skulle sprida ”fika-traditionen” på kontoret. Det tyckte jag var roligt att höra.